OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Historické úlohy

Vitajte na stránke ermatematika.weblahko.sk v sekcii Historické úlohy


Príťažlivosť matematiky v historických úlohách

 

Egypt:

Matematické úlohy vznikali v súvislo s tým, že boli nutné výpočty pri stavebných prácach, vyberaní daní, delení majetku, pri vymeriavaní polí.

1. úloha :

   Pastiera, ktorý hnal 70 býkov sa pýtali, akú veľkú časť stáda ženie. Odpovedal, že vedie dve tretiny z tretiny dobytka. Koľko býkov teda bolo v celom stáde?

   Riešenie:    počet býkov v stáde..............x

                      X  . = 70              /.9

                      3     3

                            2.x = 630           /:2

                               x = 315

 

     V celom stáde majú 315 býkov.

2. úloha :

    Jeden človek zobral z pokladne jednu trinástinu. Druhý vzal jednu sedemnástinu toho, čo zostávalo.

    V pokladni nechal 150. Koľko bolo v pokladni na začiatku ?

    Riešenie :   počet peňazí na začiatku v pokladni ..............x

                      1. človek zobral..........................x/13

                      zostalo........................................x-x/13

                      2. človek vzal.............................(x-x/13)/17

                      zostalo.......................................150

            

                      x/13   +  ( x – x/13) /17 + 150 = x           /.221

                      17x + 13x – x + 33 150           = 221x

                                             29x + 33 150    = 192x

                                                                   x  = 33 150/ 192

                                                                   x  = 172

        Na začiatku bolo v pokladni 172.

 

Mezopotámia :

 Dôležitým úspechom mezopotámskych matematikov bolo vytvorenie šesťdesiatkovej pozičnej sústavy,

  Prvej  v histórii ľudstva. V tomto období nastalo používanie a vedomosti o Pytagorovej vete.

3. úloha :

    Máme dva kruhy. Súčet sedminy hmotnosti prvého kruhu a jedenástiny hmotnosti druhého kruhu je rovný jednej. Rozdiel hmotnosti prvého kruhu a jej sedminy sa rovná rozdielu hmotnosti druhého kruhu a jej jedenástiny. Určte hmotnosť každého kruhu.

Riešenie :

          hmotnosť 1. kruhu...........x

          hmotnosť 2. kruhu...........y

 

          1/7 x + 1/11 . y = 1                 /.77

                x – 1/7 x     = y – 1/11.y

             11x + 7y        = 77

              77x – 11x      = 77y – 7y

 

              11x + 7y        = 77                 (1)

               66x               = 70y                (2)             dosadíme z (2) do (1) teda        x = 35y/33

 dosadíme za x :

              11.35.y/33  + 7y = 77                      /.33

               385y  + 231y     = 2541

               y = 4  1/8                                  x =   4   3/8

Hmotnosť prvého kruhu je 4  1/8 a hmotnosť druhého kruhu je  4  3/8.

 

 

Staroveké Grécko:

    Gréci ako prví prišli na myšlienku dôkazu, ktorým dali logickú formu, ktorá sa dodnes dodržuje. Najvýznamnejšími matematikmi boli Tales a Pytagoras zo Samosu.

 

4. úloha:

    Súčet obsahov dvoch Hipokratovových mesiačikov, ktoré ležia medzi oblúkom polkružnice zostrojenej nad preponou a oblúkmi kružníc zostrojených nad odvesnami toho istého pravouhlého trojuholníka, sa rovná obsahu tohto trojuholníka.

Riešenie:

  Obsah polkruhu nad priemerom b označíme S1

  Obsah polkruhu nad priemerom a označíme S2

  Obsah trojuholníka ABC označíme S3.

  Obsah polkruhu nad priemerom c označíme S4

 

  Obsah dvoch Hipokratových mesiačikov :

  S = S1 + S2 + S3 + S4

 

 Čo bolo treba dokázať.

 

Helenistické Krajiny a Rímske cisárstvo:

 

V tomto období tvorili títo významní učenci antického sveta: Archimedes, Apollónius, Euklidus. Archimedes vytvoril nové metódy pre výpočet obsahov a objemov útvarov, ktoré sú ohraničené krivkami.

 

5. úloha :

    Raz išiel po ceste mul s oslicou, obaja naložení vínom. Oslica pod nákladom zastonala, vtedy sa mul, ktorého ona s koňom mala ako syna opýtal, prečo zavzdychala ako mladé dievča. Oslica odpovedala, že sa ťažko pohybuje. On jej odpovedal, že nesie viac a nie je mu zaťažko. Keby od nej vzal jeden mech, mal by dvakrát viac, ako ona, a keby mu ona jeden vzala, mali by rovnako. Kto vraj chce tie čísla uhádnuť, nemusí spočítať ani prsty na oboch rukách.

 

Riešenie:

  Počet mechov oslice...........x

  Počet mechov mula.............y

 

1. prípad    :     y + 1 = (x – 1 ). 2                   (1)

2. prípad    :     y – 1 = x + 1                           (2)

Z (1) vyjadríme          y = (x – 1) . 2 – 1   a dosadíme do  (2)

                                   (x – 1) . 2 – 2 = x + 1

                                    2x – 2 – 2      = x +1                                  y = ( 5-1). 2 - 1

                                                      x = 5                                        y = 7

 

Oslica niesla 5 mechov a mul 7 mechov.

 

India :

 

     Významným úspechom indickej matematiky bolo vytvorenie rozvinutej algebraickej symboliky. Naša aritmetika je indického pôvodu. Indickí matematici zaviedli a správne vysvetľovali záporné čísla.

 

 

 

 

6. úloha :

     Zo 4 ľudí, ktorí obetovali v chráme, druhý dal dvakrát viac ako prvý, tretí trikrát viac než druhý a štvrtý štyrikrát viac  než tretí  a všetci spolu dali 132. Koľko dal prvý?

 

Riešenie :

          Prvý dal.................x

          Druhý dal..............2x

          Tretí dal................3.2x = 6x

          Štvrtý dal...............4. 3. 2x = 24 x

          Spolu dali...............132

     

           X + 2x + 6x + 24 x = 132

                                   33x  =132

                                       x  = 4

  Prvý obetoval 4.

 

Čína:

 

     Matematika mala v starovekej Číne veľký význam. Vrcholným úspechom čínskych matematikov v riešení úloh, ktoré vedú k sústavam n lineárnych rovníc s n neznámymi, bola metóda blízka determinantu.

 

7. úloha :

         Niekoľko ľudí spoločne nakupuje barana. Keď každý prispeje piatimi peniazmi, bude chýbať 45 peňazí do ceny barana. Keď každý prispeje siedmimi peniazmi, budú chýbať tri peniaze. Koľko je ľudí a akú cenu má baran.

 

Riešenie:

      Počet ľudí .................x

      Cena barana...............y

           5x + 45 = y

           7x + 3   = y

           5x + 45 = 7x + 3                                               y = 7x + 3

                    42 = 2x                                                     y = 7 . 21 + 3

                       x = 21                                                    y  = 150

 

Ľudí je 21 a cena barana 150 peňazí.

 

8. úloha :

   Vodná nádrž má 5 prívodných potrubí. Ak otvoríme len prvé, nádrž sa naplní za jednu tretinu dňa, keď len druhú, tak sa naplní za jeden deň, keď len tretiu – tak za dva a pol dňa a keď len štvrtú – za tri dni, keď len piatu – za päť dní. Za koľko dní sa nádrž naplní, keď otvoríme všetky potrubia ?

 

Riešenie:        1.prívod...............za 1/3 dňa         celá nádrž

                       2.prívod...............za 1 deň            celá nádrž

                       3.prívod...............za 2 a pol dňa   celá nádrž

                       4.prívod...............za 3 dni             celá nádrž

                       5.prívod...............za 5 dní             celá nádrž

 

                       3x + x + 5x/2 + x/3 + x/5     = 1

                       45x + 15 x + 6x + 5x + 3x    = 15

                                                             74x   =15

                                                                 x = 15/74

 

               Nádrž sa naplní za 15/74 dňa.

 

 

Islamské krajiny :

 

      Veľkou zásluhou učencov islamských krajín bola popularizácia a šírenie desiatkovej pozičnej sústavy. Mnoho pozornosti venovali učenci islamských krajín numerickej matematike, astronomickým a trigonometrickým výpočtom.

 

9. úloha :

   Ak ku číslu pripočítame alebo od neho odpočítame 3, dostaneme súčet a rozdiel, ktoré sú štvorcom. Nájdite ho.

 

Riešenie:

        x + 3,5  = t2                                                 x + 3,5 = t  2                   7 = t 2   - u2

 

      Je to číslo 12,5

 

Stredoveká Európa :

 

       Toto obdobie neprinieslo významné matematické objavy. Ubehlo tisíc rokov než sa vďaka činnosti neúnavných zástancov a propagátorov vedy podarilo prekonať zúrivý odpor cirkevných činiteľov.

 

10. úloha :

     Pes sa ženie za králikom, ktorý je 150 stôp pred ním. Pes prejde každým skokom 9 stôp a zatiaľ králik prejde 7 stôp. Koľko skokov musí urobiť pes, aby dobehol králika ?

Riešenie:

  Počet skokov psa............x

   

 150 +  7x  = 9x

               150 = 2x

                   x = 75

 

Pes musí urobiť 75 skokov.

 

Novoveká Európa ( 17. – 18. storočie )

 

   V 17. storočí sa značne rozšíril rozsah matematických výskumov. Rozpracovávali sa už existujúce disciplíny, vznikol však celý rad nových oborov vyššej matematiky.

 

11. úloha :

     Dvaja poštári A a B vychádzajú oproti sebe z miest vzdialených 50 míľ. Poštár A prejde 7 míľ za 2 hodiny, poštár B 8 míľ za 3 hodiny, pritom poštár B vychádza na cestu o hodinu neskôr než A. Koľko míľ prejde poštár A do stretnutia s poštárom B?

Riešenie:

    Poštár A prejde dráhu 3,5.t za čas t

    Poštár B prejde dráhu 8.(t-1)/3  za čas t-1

    Vzdialenosť mesta A od mesta B je 50 míľ.

 

             50  = 3,5t + 8.(t-1)/3                     /.6

           300  = 21t + 16t – 16

            316 = 37t

            t = 316/37

   Dráhu, ktorú prejde poštár A označíme sA.

            vA = 7 míľ za dve hodiny............rýchlosť poštára A                        sA = 7.316/2.37= 29  33/37

            sA  = vA.t

 

      Poštár prejde 29   a  33/37 míľ.